Hirdetés

Az ELBIR Veszprém megyei kiadványa (November)

2015. november 18., szerda 11:48 Írta:  Kategória: Bűnmegelőzés

A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályaának 2015. november havi bűnmegelőzési hírlevelének fő témája a baleset-megelőzés.

"Kedves Olvasó!

Prevenciónk során mindig kiemelt figyelmet fordítunk a biztonságos közlekedés elősegítésére, a közlekedési balesetek megelőzésére, a gépjárművel, motorkerékpárral közlekedők biztonságának fokozására. November harmadik vasárnapján, idén november 15-én emlékezünk a közlekedési balesetek áldozataira és családtagjaira.

Kérjük, a biztonságos közlekedés érdekében fogadják meg aktuális baleset- megelőzési tanácsainkat."

Dr. Töreki Sándor r. dandártábornok megyei rendőrfőkapitány

„VILÁGNAPOK” NOVEMBERBEN

2015. november 15. A közlekedési balesetek áldozatainak emléknapja

Minden év november harmadik vasárnapján, idén november 15-én a közlekedési balesetek áldozataira emlékezünk. A világnapot az angliai RoadPeace jótékonysági szervezet javasolta 1993-ban, a naptárba iktatásáról szóló döntést pedig az ENSZ Közgyűlésének A/RES/60/6-ös számú, 2005. október 26-án szavazás nélkül elfogadott határozata tartalmazza. Ezen a napon a közúti balesetek áldozataira és családjaikra emlékezünk. A világon évente kb. 1.200.000 ember hal meg közlekedési balesetben, 50 millió ember szenved sérüléseket (az első világháborúhoz képest ez negyedannyi halottat és tízszer több sebesültet jelent).

2015. november 20. a gyermekek jogainak világnapja

2001 óta e napon felhívást intéznek a világ országaihoz, hogy támogassák és védelmezzék a gyermekek 1959. évi ENSZ deklarációban megfogalmazott jogait. 1989-ben ezen a napon fogadta el az ENSZ Közgyűlése a Gyermek Jogairól szóló Egyezményt.


2015. november 25. A nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja

A nő világszerte nemi erőszak, családon belüli erőszak és az erőszak egyéb formáinak tárgya. A téma nagyságrendje és valódi természete gyakran rejtve marad. Az ENSZ Közgyűlése 1999. december 17-e óta nyilvánította e napot a nők elleni erőszak megszüntetésének nemzetközi napjává (54/134. határozat). Az ENSZ felkérte a kormányokat és nemzetközi szervezeteket, hogy e napon figyelemfelhívásul szervezzenek programokat a cél érdekében.


ELŐZZÜK MEG A BALESETEKET!

A mostani hol télies, hol tavaszias, hol őszies időjárási körülmények különös figyelmet igényelnek a járművezetőktől.

A legtöbb problémát a változó tapadó-képességgel rendelkező útburkolat, valamint a változó látási viszonyok okozzák. Ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét a megváltozott körülményekre, és önmaga is legyen tisztában azzal, hogy ezek a változó közlekedési viszonyok más járművezetői magatartást követelnek.

Novemberben a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Sokan csupán az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzésére figyelnek, holott az őszi közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.
Próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az előforduló ködös, esős időjárásra.
Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetők az erre az időszakra leginkább jellemző
„koccanások”, és az azokkal együtt járó kellemetlenségek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel előzzék meg a közlekedési baleseteket. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzanak az úttest mellett haladó gyalogosokra, valamint fokozott figyelemmel legyenek a kijelölt gyalogos- átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra.

A reggeli időszakokban az időjárási viszonyok miatt hosszabb idő alatt juthatnak el munkahelyünkre, ezért fontos, hogy korábban induljanak el otthonról. A reggeli késést, ne próbálják meg nagyobb sebesség megválasztásával behozni, mert ezzel nem csak magukat és családtagjaikat, hanem az egy időben közlekedők testi épségét és életét is veszélyeztetik.
A közlekedés során soha ne feledjék, annyira vigyázzanak másokra és mások értékeire, mint ahogy azt másoktól elvárják. Kérjük, figyeljenek egymásra, legyenek partnerek a közlekedésben és tartsák be a
közlekedési szabályokat.

Sűrű köd is nehezíti a reggeli közlekedést

Mi is a köd? A levegő esténként lehűl és az addig tárolt vizet nem képes már megtartani, néhány ezredmilliméternyi átmérőjű vízcseppek válnak ki a levegőben, felhő képződik, amely nem fent, hanem lent van. Ha túl erős a köd, akkor bizony jelentősen csökken a látótávolság. Normál időben is nehéz a megfelelő követési távolságot és féktávolságot meghatározni, hát még ködben. Ebben segít a ködlámpa.

A KRESZ 44. §. (4) bek. szerint „A tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.”

A közlekedők nagyon szubjektív módon ítélik meg a látási viszonyokat és gyakran indokolatlanul használják a ködfényszórót, illetve a hátsó ködlámpát.

A 6/1990. KÖHÉM rendelet pontosan meghatározza a fogalmakat és azok használatát:

„Első ködfényszóró: lámpa, amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.
(Színe fehér vagy sárga)
Hátsó ködlámpa: Lámpa, amely arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”
(Színe piros)

Ha a fenti feltételek egyike sem áll fenn, tehát nincs köd, nem esik a hó, nem szakad az eső vagy nincs porfelhő, akkor a ködlámpa működtetése szabálytalan. De, nem csak szabálytalan, hanem veszélyezteti a szemben közlekedőket is, mert elvakítathatja őket. A hátsó ködlámpa használatával elsősorban nem magunknak segítünk, hanem a mögöttünk jövőnek. Tehát ebben az esetben nem LÁTUNK, hanem LÁTSZÓDUNK! És ez legalább annyira fontos! Figyelni kell arra is, hogy amint javul a látótávolság kapcsolják le a hátsó ködlámpát, mert a mögöttük haladókat elvakíthatja a ködlámpa erős fénye, mely erősebb, mint a féklámpáé és ez meg is zavarhatja, megtévesztheti a mögöttük haladókat.


HA AUTÓVAL KÖZLEKEDIK, KÉRJÜK FOGADJA MEG BALESET-MEGELŐZÉSI TANÁCSAINKAT!

Az ún. „téli” gumiabroncs használatát a közúti közlekedéssel kapcsolatos hatályos hazai szabályozás kötelező jelleggel nem írja elő. Ettől függetlenül a rendőrség már évek óta javasolja a gépjárművel közlekedőknek a téli gumiabroncsok használatát, ha a levegő hőmérséklete + 7 C˚ alá csökken.

Télen különösen fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata, mivel az eltérő időjárási viszonyok különböző kihívások elé állítják az autósokat. Ha az autót nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal szerelik fel, akkor még a legártalmatlanabb közlekedési szituációk is életveszélyesek lehetnek.

A téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően +7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásukkal a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy hideg időben az útfelület is lehűl. A hideg, a havas, jeges, csúszós útfelületen szükséges - az őszi, téli és tavaszi időszakban - téli gumiabroncsot használni.

Október első napjaitól az éjszakák és a hajnalok igen hűvösek, és ha arra gondolunk (sokéves átlagban tapasztalhattuk), hogy április végén, május elején még mindig hideg van, - akkor az év nagyobb részében a téli gumi használata indokolt. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség, még akkor is, ha éppen nincs hó.
Hidegben a nyári gumi megkeményedik, nem tapad, szárazon is csúszik, így jelentősen megnő a féktávolság, ezért a nyári gumi télen veszélyes lehet. A téli abroncsok anyaga más, speciális mintázata van, és ezek biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi a nagy hidegben is megőrzi tulajdonságát, rugalmasságát, tapadó-képességét, ezért téli gumival a fékút is rövidebb. Hidegben történő (és téli) autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A legtöbb téli gumi esetében a futófelület lamellázott, egy átlagos méretű futófelületen több mint 1600 pici bevágás (lamella) biztosítja a tapadást. A mélyebb és szélesebb mintaárkok tovább javítják a kapaszkodó képességet, a hosszirányú, mélyebb mintázat a túlkormányozottsági hajlamot csökkenti. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Hasonlóan a nyári gumiabroncsokhoz, a téliek esetében is ügyelni kell a megfelelő profilmélységre. Egy 8 milliméteres profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokkal szerelt autó, 50 km/h-s sebességnél vizes
úton történő fékezésnél már 31 méter hosszú fékúttal képes megállni. Azonban a 4 milliméteres profilmélységgel bíró gumiabroncsokkal szerelt autó fékútja vizes úton akár 14 méterrel is nagyobb lehet
egy ugyanilyen sebességről történő fékezés esetén. Ezért erősen ajánlott az ennél kisebb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat lecserélni az autón. A profilmélység mellett további
szempont lehet, hogy nem minden esetben jobb a nyári abroncs méreténél keskenyebb téli abroncs
használata. Bizonyos körülmények között a nyári abroncsnál szélesebb téli abroncs ugyanis rövidebb fékutat, jobb vonóerőt, nagyobb kormányzási precizitást biztosít. A mostani téli gumiabroncsok már nem csak biztonságosabbak és csendesebbek, de egyre gyorsabbak is a korábbi társaikhoz képest.
A gumi is megöregszik, akár használjuk, akár nem. Egyes típusok rövidebb idő alatt megkeményednek, mások valamivel tovább használhatók (ez nyárira és télire is vonatkozik). Cserélni kell a gumit: ha
kopott, töredezett, szálszakadásos (hullámos oldalfal), vagy tapadó-képessége érezhetően rosszabb lett, ha megnő a féktávolság. Ilyenkor újat kell venni!
Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a téli gumi sem „old meg mindent”. Vezessünk az út-és látási viszonyoknak megfelelően, de kicsit lassabban. Ha 100 km/óra sebességről 95 km/óra sebességre lassítunk, a féktávolság optimális esetben 5 méterrel is lerövidülhet, és lehet, hogy ennyi kell az életben
maradáshoz!
Hóban vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet a hajtott tengelyen lévő kerékre kell feltenni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még
otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy
mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a
„Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton - a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig - csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek hólánccal vannak felszerelve.

Bármely információkéréssel kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal az impresszumban található elérhetőségeken:

Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Igazgatóság Bűnmegelőzési Osztálya

Telefon / fax: 06-88/ 544-683
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.