Bemutatták a Balaton borát

2016. máj. 13., péntek 16:13 Írta:  Kategória: Gasztró
Bemutatták a Balaton borát Balatonikör/Facebook

Jó eséllyel a nyár slágere lesz a régió első közösségi bormárkája, a BalatonBor, mely a 2015-ös évjárattal indul, több mint húsz tóparti pincészet részvételével. A BalatonBort a Gourmet fesztiválon lehet először megkóstolni, vasárnap estig. 

Először jelentek meg egy régió vezető termelői egységes arculattal, egészen azonos címkével, melyen csupán a termelő neve különbözteti meg a borokat, de mindegyik az előre megadott kritériumrendszernek megfelelő stílusú, azaz a fajta legjavát és a termőhely egyediségét is szépen felmutató, friss és fiatalos arculatukhoz illő stílusú Olaszrizling. Egy jó értelemben vett balatoni sztenderdet teremtenek meg, új minőségi modellt képviselnek a legelterjedtebb hazai fehérbor fajtát illetően, melynek legkiválóbb tételei többnyire korábban is a balatoni borrégióból érkeztek.

Az elkészült borokat most lehet először megkóstolni. A szervező Balatoni Kör tehát beváltotta a borkedvelőknek több mint két éve tett ígéretét, hogy létrehozzák az első hazai régióbort.

Fontosnak tartják, hogy a legjobb európai sztenderdeket honosítsák meg itthon az első régiós márka bevezetésével, ezért kezdettől a hazai bemutatókkal párhuzamosan külföldön is megjelennek. Például Berlinben, a Brandenburgi kapu mellett a magyar turisztikai képviselet külön kirakatot rendezett be erre a célra és a legnagyobb német turisztikai vásáron, az ITB-n is bemutatták a BalatonBort, mint a hazai gasztroturizmus újdonságát.

A koncepció kialakításában Kardos Gábor, a Balatoni Kör megszervezője és első elnöke, megvalósításában pedig Laposa Bence, a Kör jelenlegi elnöke töltött be vezető szerepet, míg a szakmai hátteret adó minőségbiztosítási rendszer kialakításában és a borbírálat megszervezésében Kovács Tamás szerepe volt meghatározó, miként korábban a Csopaki Kódex kialakításában is. 

Kardos Gábor kiemelte: „A borpiacon, a gasztronómiában és a turizmusban is elsősorban a régiók versenyeznek Európában, nagyon erős régiós márkák vannak jelen a világpiacon, így az első régiós bormárka modell értékű kezdeményezés lehet itthon, hogyan lehetne részt venni és helytállni ebben a versenyben. Ugyanakkor egy új, egységes és modernebb balatoni arculat kialakításában is úttörő szerepe lehet a BalatonBornak, mert eddig csak spontán márkanévhasználat volt jellemző, minőségi kritériumrendszer meghatározása nélkül és ilyen egész régiónkat felölelő, tudatos közösségi márkaépítés korábban nem volt. Ez lehet tehát az első igazán európai bormárka Magyarországon.”

Laposa Bence hangsúlyozta: „a jövőben is bármelyik balatoni termelő készíthet BalatonBort, aki kész megfelelni a minőségi kritérumoknak, amivel termelői szövetségként a szőlő- és borágazat jövőjét is építjük régiónkban. A BalatonBor tehát egyúttal innovatív fair trade termék is, melynek távlati célja a szőlő árszínvonalának javítása és munkahelyek teremtése a bor- és gasztroturizmus fellendítése révén.”

A Gourmet fesztiválon kis performansszal erősítették meg, hogy nem holmi marketingtermékről van szó, hanem egy régió vezető termelőinek összefogásával létrejött valódi termékről, mert minden BalatonBor mögött ott áll az adott bort elkészítő családi pincészet elköteleződése. Valódi emberek valódi történetének és összefogásának gyümölcséről van tehát szó. Ezért első közös bemutatkozásuk és a borok kóstoltatása előtt lufikat pukkantottak ki dugóhúzójukkal, jelezve, hogy a BalatonBor most kezdődő története nem csak egy reklámlufi vagy figyelemfelhívó kampány, hanem jóval több annál.